berkasihkasih kerana Allah.

berkasihkasih kerana Allah.

Monday, 25 February 2013

cuti, oh cuti

assalammualaikum,


hey,  how are you ?

it's been a decade ? haha. for sure, i was too lazy to write something on this blog, but i do love to write and expressed my thoughts in my dear diary. senang cerita saya lebih suka tulis pakai tangan. ya!
sebab tu kut, nak tulis dalam blog selalu jam jaa, heh!

peace to all !

finally, my theory class for license was over and i am waiting for L.

dan menghitung hari untuk pergi ke darul quran. hem, i am wondering bagaimana keadaan disana ? berharap mendapat experience yang segar dan mengikat silaturrahim yang baru.

dan sementara masih menjadi seorang surirumah separuhmasa , saya akan melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin, mungkin sesetengah menganggap remeh , ya, sebab duduk rumah jaa .

"eh, asal tak cari keja, dapat income, tlg family"
"hem, kau goyang kaki jelah duduk rumah kan?"

tapi bagi saya masa inilah untuk kita memperbaiki diri sekaligus sebagai persediaan ke alam universiti dan rumah tangga. aheiiih ! yelah , duduk rumah menguji kesabaran, masa dan nafsu. bla..bla


terfikir bagaimana ibu-ibu surirumah bekerja? sangat hebat mereka!

hem, ini permulaan tahun ini, walaupun tak banyak aktiviti macam rakan2, tapi agak bertuah tidak perlu merasa kehidupan di plkn, ahh, rindu plkn's girls.
semoga mereka kuat dalam mengahadapi setiap cabaran disana, di plkn.


okay, assalammualaikum, :):)

Friday, 30 December 2011

we belong to Allah.

sangat tertarik dengan bait-bait lagu yg diilhamkan dari lagu Maher Zain " open your eyes "

buka mata anda, buka hati, buka fikiran. anda nampak ALLAH.
hendk lihat Allah, lihat ciptaan NYA.
anda akan yakin Allah wujud.
bila yakin. anda beriman pada NYA.
jadi bertemulah nnti dengan ALLAH di syurga.

betapa besarnya nikmat yg dilihat ketika mata, hati, minda di buka.
betapa sayangnya Allah pada kita, beri kita segala nikmat NYA.

tapi kita, ana jadi malu pada Allah.

betapa Pemurah dan Penyayang Allah pada kita.
ana tetap buat .... . Ampunkan daku ya Rabbi.



moga jiwaku, hatiku, mindaku dan diriku sesungguhnya hanya untukmu ya Maha Suci, Allah.

take us in the best way... ALLAH
guide us every single day...ALLAH
keep us close to you
until the end of time.
ALLAH.

jangan jadi buta, dengan cara menolak semua nikmatNYA.

tegur-tegur lah.

teguran ?

   ana, nak tnya, apa yg antum semua akn buat apabila ditegur?
a) marah kerana teguran itu tidak disukai
b) terima teguran dengan senang hati
c) terima teguran sambil memikirkan kewajaran teguran tersebut

kalau tny pada ana, ana pilih (c). kerana apa? kerana, teguran itu semestinya mmg ana akn terima dgn sgt senang hati tapi dlm wktu yg sma ana akn fikirkan kewajarnnya tguran itu. apakah benar teguran itu brsesuaian dgn ana. fikir dulu teguran itu betul atau tidak utk kita terima. misalnya, dlm bab adab. 

contoh :

seorang muslimat ditegur olh s'org muslimin. muslimin ni ckp muslimat nih s'org yg tdak suka brjemaah. tapi kalau diikutkan muslimat ni s'org yg rapat dgn semua org. bagaimana dikatakan tidak brjemaah? rupanya, apa yg dikatakan tdak brjemaah olh muslimin ini ialah muslimat ini kalau berjalan suka berjalan bersendiri. ya, jalan sorang-sorang katanya. muslimat ni pun menerima dgn senang hati, tp tetap memikirkan kewajaran nasihat yg diterima. muslimat ni sbnrnya, s'org yg sgt mnjaga masa, maskan dia sggup menunggu rakannya utk brjlan brdua, hnya krna ingin ke tandas, lab dn sbagainya? dia s'org yg tidak mahu mgganggu rakannya, hnya utk brjalan. hnya dgn brjln brsndirian sudah dianggap tdak suka brjemaah?

susahlah mcm ni, kalau kita berzikir brsendirian di sudut-sudut kecil masjid, apakah kita dianggap tidak suka berjemaah?? dgn tdak mengajak org lain utk sma-sma brzikir.

jd teguran muslimin itu agak tdak brsesuaian bgi meslimat itu utk diterima. krana teguran itu sgt tdak mndatangkn maslah dn lebih menyenangkan baginya.

bagi ana, hidup brjemaah ni tdak smstinya kita harus slalu bersama, boleh juga brjemaah apabila mmpunyai tautan hati yg kukuh.

* berbalik pada soal teguran.


ya, bgi ana wajarlah kita terima teguran sambil memikirkn kebenarannya. adakah nasihat itu sesuai dgn kita dan boleh kita praktikkan. kadang-kdg teguran blh mndatangkan fitnah pda kita. hati-hati apabila menegur.

:)

tegurlah dgn penuh hikmah.
teguran yg berhemah InsyaAllah akn mncapai sasaran, dn kalau tdak tepat sekalipun orag lain dpt menerima dgn senang.

sebelum mmmberi teguran, niat kan dulu kita mmberi teguran ikhlas kerana Allah, bkn utk mndapat nama atau sebagainya.

teguran yg diberi biarlah wajar dn brtepatan, cri dulu kebenarannya. jgn kita buat org rasa rimas atau naik marah pula krn tguran lgsg tak brkenaan dirinya. jgn smpai menfitnah.

ya, susah utk memberi, juga susah untuk menerima. tapi INSYAALLAH. kita CUBA.

sama-sama kita cuba buat yang terbaik utk mncari keredhaan ALLAH.


praktikkan adab memberi dan menerima teguran. sesuai mengikut syariat ISLAM. 
INSYAALLAH :)

p/s : ana, bukanlah insan yg bnr-benar sesuai utk mmberi teguran. maaf jika tersalah.


~yg baik itu dtgnya drpd ALLAH, yg buruk itu juga dtgnya drpd ALLAH, ttapi disandarkan pda ana~

... open your heart.
wallahu'alam.

Friday, 30 September 2011

cintailah kerana ALLAH~

persahabatan itu indah bila kita semaikan nilai-nilai Islam didalamnya~
   bersahabatlah kamu mengikut hukum Allah, dan bersahabatlah kerana Allah "sesunngguhnya Allah Ta'ala berfirman pada hari kiamat "Di manakah orang-orang yang mencintai kerana keagungan-Ku? Hari ini Aku akan menaunginya dalam naungan-Ku, pada hari yang tiada naungan selain naungan-Ku"

uhibbukifillah ya sohabat~