berkasihkasih kerana Allah.

berkasihkasih kerana Allah.

Friday, 30 December 2011

we belong to Allah.

sangat tertarik dengan bait-bait lagu yg diilhamkan dari lagu Maher Zain " open your eyes "

buka mata anda, buka hati, buka fikiran. anda nampak ALLAH.
hendk lihat Allah, lihat ciptaan NYA.
anda akan yakin Allah wujud.
bila yakin. anda beriman pada NYA.
jadi bertemulah nnti dengan ALLAH di syurga.

betapa besarnya nikmat yg dilihat ketika mata, hati, minda di buka.
betapa sayangnya Allah pada kita, beri kita segala nikmat NYA.

tapi kita, ana jadi malu pada Allah.

betapa Pemurah dan Penyayang Allah pada kita.
ana tetap buat .... . Ampunkan daku ya Rabbi.



moga jiwaku, hatiku, mindaku dan diriku sesungguhnya hanya untukmu ya Maha Suci, Allah.

take us in the best way... ALLAH
guide us every single day...ALLAH
keep us close to you
until the end of time.
ALLAH.

jangan jadi buta, dengan cara menolak semua nikmatNYA.

tegur-tegur lah.

teguran ?

   ana, nak tnya, apa yg antum semua akn buat apabila ditegur?
a) marah kerana teguran itu tidak disukai
b) terima teguran dengan senang hati
c) terima teguran sambil memikirkan kewajaran teguran tersebut

kalau tny pada ana, ana pilih (c). kerana apa? kerana, teguran itu semestinya mmg ana akn terima dgn sgt senang hati tapi dlm wktu yg sma ana akn fikirkan kewajarnnya tguran itu. apakah benar teguran itu brsesuaian dgn ana. fikir dulu teguran itu betul atau tidak utk kita terima. misalnya, dlm bab adab. 

contoh :

seorang muslimat ditegur olh s'org muslimin. muslimin ni ckp muslimat nih s'org yg tdak suka brjemaah. tapi kalau diikutkan muslimat ni s'org yg rapat dgn semua org. bagaimana dikatakan tidak brjemaah? rupanya, apa yg dikatakan tdak brjemaah olh muslimin ini ialah muslimat ini kalau berjalan suka berjalan bersendiri. ya, jalan sorang-sorang katanya. muslimat ni pun menerima dgn senang hati, tp tetap memikirkan kewajaran nasihat yg diterima. muslimat ni sbnrnya, s'org yg sgt mnjaga masa, maskan dia sggup menunggu rakannya utk brjlan brdua, hnya krna ingin ke tandas, lab dn sbagainya? dia s'org yg tidak mahu mgganggu rakannya, hnya utk brjalan. hnya dgn brjln brsndirian sudah dianggap tdak suka brjemaah?

susahlah mcm ni, kalau kita berzikir brsendirian di sudut-sudut kecil masjid, apakah kita dianggap tidak suka berjemaah?? dgn tdak mengajak org lain utk sma-sma brzikir.

jd teguran muslimin itu agak tdak brsesuaian bgi meslimat itu utk diterima. krana teguran itu sgt tdak mndatangkn maslah dn lebih menyenangkan baginya.

bagi ana, hidup brjemaah ni tdak smstinya kita harus slalu bersama, boleh juga brjemaah apabila mmpunyai tautan hati yg kukuh.

* berbalik pada soal teguran.


ya, bgi ana wajarlah kita terima teguran sambil memikirkn kebenarannya. adakah nasihat itu sesuai dgn kita dan boleh kita praktikkan. kadang-kdg teguran blh mndatangkan fitnah pda kita. hati-hati apabila menegur.

:)

tegurlah dgn penuh hikmah.
teguran yg berhemah InsyaAllah akn mncapai sasaran, dn kalau tdak tepat sekalipun orag lain dpt menerima dgn senang.

sebelum mmmberi teguran, niat kan dulu kita mmberi teguran ikhlas kerana Allah, bkn utk mndapat nama atau sebagainya.

teguran yg diberi biarlah wajar dn brtepatan, cri dulu kebenarannya. jgn kita buat org rasa rimas atau naik marah pula krn tguran lgsg tak brkenaan dirinya. jgn smpai menfitnah.

ya, susah utk memberi, juga susah untuk menerima. tapi INSYAALLAH. kita CUBA.

sama-sama kita cuba buat yang terbaik utk mncari keredhaan ALLAH.


praktikkan adab memberi dan menerima teguran. sesuai mengikut syariat ISLAM. 
INSYAALLAH :)

p/s : ana, bukanlah insan yg bnr-benar sesuai utk mmberi teguran. maaf jika tersalah.


~yg baik itu dtgnya drpd ALLAH, yg buruk itu juga dtgnya drpd ALLAH, ttapi disandarkan pda ana~

... open your heart.
wallahu'alam.

Friday, 30 September 2011

cintailah kerana ALLAH~

persahabatan itu indah bila kita semaikan nilai-nilai Islam didalamnya~
   bersahabatlah kamu mengikut hukum Allah, dan bersahabatlah kerana Allah "sesunngguhnya Allah Ta'ala berfirman pada hari kiamat "Di manakah orang-orang yang mencintai kerana keagungan-Ku? Hari ini Aku akan menaunginya dalam naungan-Ku, pada hari yang tiada naungan selain naungan-Ku"

uhibbukifillah ya sohabat~

Saturday, 30 July 2011

RAMADHAN, YG AKU TUNGGU-TUNGGU~

assalammualaikum;)
alhamdulillah, esok umat Islam akan berpuasa.
~semoga kita dapat merasai kenikmatan yg disediakan olh Allah di bulan mulia~
~pintu syurga dibuka dgn seluasnya dn semestinya pintu neraka tertutup rapat~
~pahala utk amal kita dilipat gandakan~
~syaitan dirantai, nafsu harus dikawal~
~semoga setiap amal ibadah kita diterima Allah~
~ SELAMAT MEYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK~
~SELAMAT BERPUASA~


semoga ramadhan tahun ini dapat mengubah diri kita ke jalan yg lebih baik dan melengkapkan keperibadian dri kita sbagai seorang muslimah yg unggul dn sejati:)

Friday, 29 July 2011

RINDUKU MUHAMMADKU~

Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa
Balig ma Qaasidana
Waghfir lana ma ma dha
Ya wasi al karami
Demi cinta-Mu ya Allah
Pada Muhammad nabi-Mu
Ampunilah dosaku
Wujudkan harapanku
Ya Rasullallah salamun’alaik
Ya Rafi ‘assya ni waddaraji
Siapa yang cinta pada nabinya
Pasti bahagia dalam hidupnya
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku
Kau yang mengaku cinta kepada nabimu
Kau yang mengaku merindukan nabimu
Jika kau benar-benar cinta dan rindu kepada Muhammad nabimu
Buktikan
Taati perintah-Nya, tinggalkan larangan-Nya
Teladani akhlaknya
Niscaya kelak kau akan berjumpa dengan Rasullallah
Niscaya kelak kau akan berkumpul dengan Rasullallah
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku
Kau ajarkan hidup ini untuk saling mengasihi
Ku tanamkan dalam hati, ku amalkan sejak dini
Ya Rasullallah salamun’alaik
Ya Rafi ‘assya ni waddaraji
Engkaulah nabi pembawa cinta
Kau bimbing kami menuju surga
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku
Yo…. yo…. yo….
If you admitted to love your prophet
If you admitted to miss your prophet
If you really love the prophet Muhammad
Make a proof, make a proof, make a proof
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku
Muhammadku Muhammadku dengarlah seruanku
Aku rindu aku rindu kepadamu Muhammadku
Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa
Ya Rabbi bil Mustafa

 Hadad Alwi ;)

<3 rindunya pada Rasullah s.a.w, banyakkan selawat ke atas baginda, kita kan nak syafaat baginda di akhirat nanti. I love Muhammad S.A.W ;)

Thursday, 28 July 2011

Halaqah Muhabbah Form 4 ~

assalammualaikum,
  halaqah, form 4? pernah dengar? ya, halaqah muhabbah form 4. diwujudkan untuk menyatukan semua pelajar tg 4 supaya bersama-sama berjuang mencari keredhaan Allah. setiap kali selepas usrah perdana akan ada satu bulatan besar yang menyatukan pelajar tg 4 atas dasar utk mengikuti halaqah. halaqah ini bukan sekadar sembang-sembang kosong, tapi menimbulkan topik-topik yg dapat memberi kesedaran, membuka mata seterusnya minda kami. jadi dari sini akan wujudlah hubungan silaturrahim antara kami semua dan menjadi lebih teguh berpaksikan keimanan yang tulus. Ya Allah, engkau satukanlah hati-hati kami bagi memperjuangkan agama Islam dan apa yg kami hajati. ya, mungkin halaqah ini tidak mencapai lagi tahap yang diinginkan, utk semua pelajar tg4 hadir bersama-sama. akan tetapi dari semasa ke semasa setiap ahli halaqah akan memainkan peranan, kami semua hendakkan syurga mu Ya Allah. jadi adakah patut kami berjalan di sisi-sisi kami sahaja, tampa menghiraukan yang lain? halaqah muhabbah ini terbuka kepada semua, tetapi hanya untk tg 4 sahaja. mana tahu selepas terciptanya halaqah ini, tg lain juga akan bagun menciptakan halaqah yang sendiri. dalam usrah kita bersama-sama.

( nanti sambung lain lah~  petang ni, x dapatku nantikan. pastinya petang yang indah. perbincangan menenai apa tidak pasti lagi, tapi telah dibincangkan semalam. Ya Allah, engkau berkatilah majlis kami. satukanlah hati kami, dan jadikan kami benar-benar mengikut neraca mu ya Allah dalam menjadi seorang daie di muka bumi ini. )

i can't wait. hehe :)
salam~

Saturday, 23 July 2011

orang baru ?

assalammualaikum~
   pertama sekali, mohon maaf andai blog ini tidak mendapat kepuasan hati. saya masih baru disini, minta tunjuk ajar ya. niat di hati memang sudah lama ingin menjelajah kemudahan blog ni, namun takut tiada pengisian yang bermanfaat untuk diri dan semua. tapi sekarang InsyaAllah, saya rasa saya boleh. hehe, mohon pada Allah, agar blog ini dapat saya manfaatkan sebaik mungkin, amin.

                               ~niat melakukan sesuatu kerana Allah, InsyaAllah pasti boleh~

     "KEIMANAN ADALAH PAKSI" ~
HIDUP kita di dunia haruslah berpaksikan keimanan yang teguh, kerana apabila semua dihubungkan dengan keimanan, maka ia menghasilkan sesuatu yang luar biasa. ingat, kita hidup untuk mencari keredhaan Allah.

CINTAILAH ALLAH S.W.T DAN MUHAMMAD S.A.W