berkasihkasih kerana Allah.

berkasihkasih kerana Allah.

Friday, 30 December 2011

tegur-tegur lah.

teguran ?

   ana, nak tnya, apa yg antum semua akn buat apabila ditegur?
a) marah kerana teguran itu tidak disukai
b) terima teguran dengan senang hati
c) terima teguran sambil memikirkan kewajaran teguran tersebut

kalau tny pada ana, ana pilih (c). kerana apa? kerana, teguran itu semestinya mmg ana akn terima dgn sgt senang hati tapi dlm wktu yg sma ana akn fikirkan kewajarnnya tguran itu. apakah benar teguran itu brsesuaian dgn ana. fikir dulu teguran itu betul atau tidak utk kita terima. misalnya, dlm bab adab. 

contoh :

seorang muslimat ditegur olh s'org muslimin. muslimin ni ckp muslimat nih s'org yg tdak suka brjemaah. tapi kalau diikutkan muslimat ni s'org yg rapat dgn semua org. bagaimana dikatakan tidak brjemaah? rupanya, apa yg dikatakan tdak brjemaah olh muslimin ini ialah muslimat ini kalau berjalan suka berjalan bersendiri. ya, jalan sorang-sorang katanya. muslimat ni pun menerima dgn senang hati, tp tetap memikirkan kewajaran nasihat yg diterima. muslimat ni sbnrnya, s'org yg sgt mnjaga masa, maskan dia sggup menunggu rakannya utk brjlan brdua, hnya krna ingin ke tandas, lab dn sbagainya? dia s'org yg tidak mahu mgganggu rakannya, hnya utk brjalan. hnya dgn brjln brsndirian sudah dianggap tdak suka brjemaah?

susahlah mcm ni, kalau kita berzikir brsendirian di sudut-sudut kecil masjid, apakah kita dianggap tidak suka berjemaah?? dgn tdak mengajak org lain utk sma-sma brzikir.

jd teguran muslimin itu agak tdak brsesuaian bgi meslimat itu utk diterima. krana teguran itu sgt tdak mndatangkn maslah dn lebih menyenangkan baginya.

bagi ana, hidup brjemaah ni tdak smstinya kita harus slalu bersama, boleh juga brjemaah apabila mmpunyai tautan hati yg kukuh.

* berbalik pada soal teguran.


ya, bgi ana wajarlah kita terima teguran sambil memikirkn kebenarannya. adakah nasihat itu sesuai dgn kita dan boleh kita praktikkan. kadang-kdg teguran blh mndatangkan fitnah pda kita. hati-hati apabila menegur.

:)

tegurlah dgn penuh hikmah.
teguran yg berhemah InsyaAllah akn mncapai sasaran, dn kalau tdak tepat sekalipun orag lain dpt menerima dgn senang.

sebelum mmmberi teguran, niat kan dulu kita mmberi teguran ikhlas kerana Allah, bkn utk mndapat nama atau sebagainya.

teguran yg diberi biarlah wajar dn brtepatan, cri dulu kebenarannya. jgn kita buat org rasa rimas atau naik marah pula krn tguran lgsg tak brkenaan dirinya. jgn smpai menfitnah.

ya, susah utk memberi, juga susah untuk menerima. tapi INSYAALLAH. kita CUBA.

sama-sama kita cuba buat yang terbaik utk mncari keredhaan ALLAH.


praktikkan adab memberi dan menerima teguran. sesuai mengikut syariat ISLAM. 
INSYAALLAH :)

p/s : ana, bukanlah insan yg bnr-benar sesuai utk mmberi teguran. maaf jika tersalah.


~yg baik itu dtgnya drpd ALLAH, yg buruk itu juga dtgnya drpd ALLAH, ttapi disandarkan pda ana~

... open your heart.
wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment